4 comments

  1. cindy

    ik zit met een vraag waar ik al lang mee worstel.
    ik eet elke dag een eetlepel zonnebloempitjes. maar hoe zit het met het linolzuur, dat blijkt ongezond te zijn als je er te veel van eet??
    ik eet n. ook pompoenpitjes, abrikozenpitjes,sesamzaad, lijnzaad en tarwekiemen.

    • Peter
      Author

      Hoi Ciny,
      Dan moet je veel ‘knagen’. Net zo makkelijk (en minstens zo lekker!) is als je er pasta’s van neemt. Van Gezondmetpit natuurlijk 🙂

  2. Petra

    Vraagje: ik lees wel in recepten (meestal salades) dat je zonnebloempitten zachtjes moet roosteren. Is dit nodig (b.v. zoals bij pijnboompitten, omdat anders de schildklierfunctie geremd wordt), of doet het de smaak versterken, of anderszins?
    Petra

    • Peter
      Author

      Hoi Petra,

      Het is inderdaad het lekkerst om de pitjes eerst even te roosteren. Het schilletje wordt dan wat zachter, losser, malser. Dat geldt ook voor andere pitten, zoals pompoenpitten.

      Met het verwarmen van de pitten gaan ook de goede eigenschappen (deels) verloren, al kunnen zonnebloempitten wel wat hebben.
      Over je gezondheidsvraag: het is absoluut zo dat verantwoorde voeding bijdraagt aan je welzijn en gezondheid. Maar indien je klachten hebt (bijvoorbeeld aan je schildklier) dan raden we je altijd aan om contact op te nemen met je (huis)arts.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *