Alles wat je over het eten van pompoenpitten zou moeten weten

Pompoenpitten hebben mooie eigenschappen. Dat geldt ook voor de producten van de pompoenpit zoals pompoenpitolie en pompoenpitpasta.

De van oorsprong Mexicaanse pitten werden al door de oude Azteken gegeten, veelal rauw. Tegenwoordig eten we ze vaak licht geroosterd. Pompoenpitolie en -pasta zijn er zowel van rauwe als van geroosterde pompoenpitten. Er is geen verschil in samenstelling, wel in smaak; die is subtiel anders – de producten met lichtgeroosterde pitten zijn ietsje nootachtiger.

Pompoenpitten bevatten weinig calorieën

100 gram geroosterde pompoenpitten levert ongeveer 350 calorieën. Plus mineralen als calcium, ijzer, magnesium, fosfor, kalium, zink, koper, selenium en mangaan. Het lichaam heeft mineralen nodig om verschillende functies goed te laten verlopen en om bijvoorbeeld de cellulaire vochtbalans te regelen, het lichaam te herstellen en bij de vorming van bot- en bloedcellen.

Pompoenpitten boordevol vitaminen

Pompoenpitten zijn rijk aan vitaminen (K, C, A, E, B6), foliumzuur, choline en luteïne. Daarnaast bevatten ze riboflavine, thiamine en niacine. Vitaminen zijn belangrijk voor de miljarden chemische activiteiten in het lichaam. De B- en C-vitamines zijn in water oplosbaar; ze worden niet opgeslagen in het lichaam en moeten dagelijks worden geconsumeerd.

Meervoudig onverzadigde vetzuren

Pompoenpitten bevatten veel meervoudig onverzadigde vetzuren, Omega 3 en Omega 6. Niet voor niets worden pompoenpitten aanbevolen om cholesterol en bloeddruk te verlagen. Alleen: altijd op pitten kauwen is ook zo wat. Pompoenpitolie en pompoenpitpasta zijn daarentegen zijn erg lekker.

Ook aminozuren zijn rijk aanwezig in pompoenpitten: glutaminezuur, arginine, tryptofaan, leucine, lysine, glycine en serine. Aminozuren zijn de bouwstenen van het lichaam; ze helpen bij het opbouwen van cellen, vormen antilichamen die strijden tegen bacteriën en virussen, zijn aan het werk in het hormonale systeem en vervoeren zuurstof door je hele lichaam.

En dat allemaal in een paar pitten.

 

7 comments

    • Cees Schouls

      Hoi Trudy,

      Hartelijk dank voor je reactie en sorry voor mijn late bericht.

      Het is belangrijk om gevarieerd en gezond te eten. Een handjevol pompoenpitten helpt, net als een paar walnoten en wat hennepzaad. Ik zou niet alleen pompoenpitten eten als ik jou was..

  1. Willemien

    Hoe ga je om met het schilletje om de pompoenpit, als je ze laat drogen wordt dit heel hard en daarna is de binnenpit erg moeilijk te verwijderen.

    • Cees
      Author

      Willemien,
      Niet alle pompoenpitjes zijn geschikt om te eten. Zoals ook niet alle pompoenpitten geschikt zijn om olie van te persen. In Oostenrijk en het noorden van Italië worden veel pompoenen gekweekt waarbij juist de pitjes belangrijk zijn.

      Mijn advies: pitjes van de lokale buitenlandse super (die zijn lekker en het voordeligst). De Jumbo’s en Appie’s van deze wereld hebben ze ook, maar dan betaal je de hoofdprijs.

  2. Miranda

    Hallo, vind pompoenpitten geweldig, maar de 300 kcal per 100 gram zijn bijna niet te vinden.
    Overal zijn ze het dubbele, zelfs als er staat dat ze onbewerkt zijn. Iemand tips om aan de echte gezonde van 300 kcal te komen?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *