noten gezond

Noten gezond – zelfs de NOS zegt het

Noten gezond – de NOS kwam in 2015 met dit ‘opzienbarende nieuws’.

Voor wie zijn noten gezond?

Voor iedereen zou ik haast zeggen (en zie ook de wetenschap). Stel: je bent vegetariër of veganist. Of je eet bijna geen vlees of vis. Dan ben je voortdurend op zoek naar aanvullende voedingsstoffen. Je probeert soja, granen, combinaties van nieuwe granen, superfoods.

Soms bevalt het, vaak ook niet. Want het idee dat soja genetisch wordt gemanipuleerd vind ik althans helemaal niet lekker. En bovendien: niet alles is smakelijk. Tarwegras is supergezond, maar blèh… Daarom zoek je verder. Net als mijn zoektocht naar lekker en verantwoord eten. Ik kwam uit bij hennep. En bij noten.

Hennepzaad en noten, de basis voor lekker en gezond eten

Ik ben een fan van hennep. Het is lekker en bevat uitstekende voedingsstoffen. Daarom gebruik ik het op dagelijkse basis veel in de keuken: hennepzaad, hennepolie, henneppasta, hennepmeel… We vinden het thuis heerlijk en we voelen ons er goed bij. En toch gaat ook bij ons thuis de zoektocht alsmaar verder.

Wat ik fascinerend vind aan hennep: zo’n klein zaadje geeft zoveel energie en voedingsstoffen. Zouden er meer zaden, pitten en noten zijn die datzelfde doen? Reken maar! Op zoek naar nieuwe smaken kwam ik de volgende producten tegen, die me heel lekker lijken:

1. Abrikozenpitpasta
2. Amandelpasta
3. Walnootolie en walnootpasta
4. Wildegranaatappelazijn

1. Abrikozenpitpasta
Abrikoospitpasta wordt gemaakt van de pitten van abrikozen. Dat levert een smeuïge pasta op die qua structuur doet denken aan pindakaas. Maar dan de smaak: vol, notig en met een heerlijk en subtiel bittertje. Hofleverancier van proteïne, onverzadigde vetten, mineralen en vitamine E en B17.

noten gezond amandel

2. Amandelpasta
Amandelpasta wordt gemaakt door rauwe of geblancheerde amandelen te vermalen. Geblancheerde amandelpasta is licht van kleur en romig van smaak, maar de meeste mensen geven de voorkeur aan rauwe amandelpasta. Heerlijk voor zoete gerechten of als spread op de boterham, als basis voor een dressingof om dadels te vullen. Amandelpasta’s zitten vol omega 3 en omega 6, maar ook vitamine E en essentiële aminozuren.

3. Walnootolie en walnootpasta
Volgens wetenschappers van de universiteit in Pennsylvania is de walnoot de gezondste noot die er is: veel vitamine E (antioxidant die de cellen beschermt tegen vrije radicalen) en een overvloedige bron van mineralen. Walnootolie en -pasta zijn heerlijke smaakmakers. En dus buitengewoon goed voor je.

4. Wildegranaatappelazijn
Wildegranaatappelazijn (wat een woord) is een heerlijke fruitazijn. Niet zo zoet als bijvoorbeeld frambozenazijn, maar buitengewoon lekker en fris. Heerlijk bij biet maar ook in dressing voor je salade en in smoothies (kom ik later op terug).

Hoe eet je al dat lekkers?

Dat is niet heel ingewikkeld, zeker niet als je een creatieve kok bent. Olie spreek denk ik voor zich, al moet je hennepolie niet verhitten. Wat weer wel lekker is is om de olie te serveren bij grof (hennep)brood. Dippen, beetje grof zout erover… heerlijk.

De pasta’s kun je gebruiken als spread op een crackertje of op een boterham. Je kunt er zout aan toevoegen of wat knoflook. Maar je kunt er ook agavesiroop of honing aan toevoegen, wat zeker voor de amandelpasta en walnootpasta een aanrader is. Maar de spreads lenen zich ook goed als basis voor een dressing. Of om door vanille-ijs te scheppen. Over gegrilde of gestoofde groenten. Of in cake en koekjes.

De wildegranaatappelazijn tenslotte, gebruik je om gerechten af te blussen of in te stoven (gekonfijte zilveruitjes!) of gewoon als dressing voor je sla.

noten gezond in gerecht

Mijn eigen conclusie

In de ruim 6 jaar dat mijn gezin en ik nu geen vlees meer eten en het roer hebben omgegooid, hebben we veel baat gehad bij hennep. Het is veelzijdig: je kunt er ongelofelijk veel mee doen (zelfs je eigen tofu mee maken. Hennep is lekker: een beetje nootachtig van smaak. Desondanks hadden we behoefte aan meer smaken, althans: we wilden wat meer afwisseling. En we zochten naar manieren om nog meer goede stoffen binnen te krijgen. Dan vonden we in noten. Als je (veel) noten eet, of pasta en olie van noten, dan wordt je voeding nóg een stuk veelzijdiger en gevarieerder. Niet alleen wat betreft voedingsstoffen, maar ook wat betreft smaken.

De NOS heeft er een item aan geweid. Misschien is het nu wel eens tijd om het zelf uit te proberen. Conclusie: noten… gezond!

Deel dit bericht

Volgens mij zou de wereld er een stuk beter uitzien als meer mensen hennep en noten zouden eten. Allereerst zijn hennep en noten gezond en dus voel je je er gewoon beter bij. Bovendien is het lekker. Ook niet onbelangrijk: zeker voor de biologische producten geldt dat het verbouwen en produceren van hennep en noten weinig energie, water en grond- en meststoffen kost.

Ik zou het geweldig vinden als meer mensen hennep zouden eten. En met de communicatiemiddelen van tegenwoordig, is het niet zo moeilijk om er meer mesen mee te laten kennismaken, toch? Je Misschien heb je mensen in je vriendenkring die je op het spoor van hennep of noten wilt zetten.

Klik op de button hieronder. Dan wordt dit bericht geplaatst op je Facebook en zien meer mensen het.

2 comments

  1. Jan Elfrink

    Beste Cees,
    Bedank dat je ons laat meedelen met deze kostbare schatten van de natuur !
    Ben pas een beetje begonnen met Hennep en Chia zaad.
    Jammer dat de Hennepolie zo moet zijn,terwijl ik in Frankrijk hele velden ben tegen gekomen.
    Ga lekker door met je geweldige tips.
    Ik kijk weer uit naar jou volgend mail.
    Een warme groet,
    Jan

    • Cees
      Author

      Beste Jan,

      Hartelijk dank voor je reactie en tsja… over hennep wordt nog altijd moeilijk gedaan terwijl het zo’n wonderplant is.

      Jij en ik weten beter.

      Met gezonde groet, Cees

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *