5 redenen om hennepzaadolie te gebruiken

Hennepzaadolie, of kortweg hennepolie, daarover bestaan nogal wat misverstanden. Zo denken mensen dat het verboden is omdat je er ‘high’ van zou worden. Of dat je het in de motor van je auto kunt gieten. Dat laatste kan maar is zonde van de delicate olie en dat eerste is ten dele waar.

Feit is dat je met de juiste hennepolie een hele reeks van gezondheidsvoordelen behaalt. En dat hennepolie nog lekker is ook. Een paar weetjes, feiten en 5 goede redenen om hennepolie te  gebruiken.

Er is hennepolie en hennepolie, welke moet je nemen?

Er zijn twee soorten hennepolie. De een wordt verkregen door hennepzaad te persen en wordt daarom ook wel hennepzaadolie genoemd. Ik noem het zelf hennepolie. Zonnebloemolie heet tenslotte ook geen zonnebloempitolie.

De andere soort wordt gemaakt uit de THC-houdende blaadjes van de hennepplant. THC staat voor tetrahydrocannabinol, een psychoactieve stof waar je high van wordt. Hennepolie met THC mag niet verkocht worden – er is trouwens ook bijna niet aan te komen. Meer over hennep vind je op Wikipedia.

5 redenen om hennepolie (hennepzaadolie) te gaan gebruiken:

1. Lekker in dressings en salades

2. Bevat belangrijke mineralen, sporenelementen en vitamines

3. Rijk aan eiwitten

4. Bevat veel omega vetzuren

5. Bevat omega vetzuren in precies de juiste verhouding

1. Lekker in salades en dressings

Hennepolie heeft een mooie frisgroene kleur. Veel groener dan veel olijfoliën. De smaak is verrassend, nootachtig met een frisse toon. Deze soepele olie kun je zo eten. De wijndrinkers zouden zeggen dat de afdronk doet denken aan gras.

Het fijne van deze olie is dat je het zo door je salade kunt mengen, eventueel met een beetje (granaatappel)azijn. Je kunt het ook over je pizza sprenkelen of gebruiken als dip bij lekker brood (met een beetje grof zeezout!). Maar gebruik het altijd koud. Als je het warm of heet gebruikt gaan smaak en goede eigenschappen verloren.

Uiteraard is hennepzaadolie ook een fijne basis voor tal van dressings. Hier vind je tien lekkere dressings, waaronder ook een paar met hennepzaadolie.

2. Bevat belangrijke mineralen, sporenelementen en vitamines

Lekker eten en er meteen voor zorgen dat je belangrijke stoffen binnenkrijgt, dat is een prettig effect van hennepolie. In hennepolie zitten mineralen, sporenelementen en vitamines zoals sodium, ijzer, magnesium, calcium, fosfor, vitamine E, alanine, arginine, asparginezuur, histidine, isoleucine, leucine, methionine, phenylalaninne enproline.

Kijk voor exacte hoeveelheden bij de voedingswaarde van hennep.

3. Rijk aan eiwitten

Eiwitten heb je –kort door de bocht- nodig voor verschillende processen in je lichaam en om cellen aan te maken. Hier is een interessant artikel over eiwitten.

Je kunt eiwitten niet zelf aanmaken en je zal ze via voeding moeten binnenkrijgen. Eet je geen vlees dan zal je je eiwitten uit planten moeten halen. Gelukkig heeft de natuur overal een oplossing voor. Er zijn verschillende planten die prima eiwitten leveren die zeer sterk lijken op de dierlijke variant. Die zijn prima geschikt voor jou.

Die eiwitten zitten in soja, maar ook in hennep en hennepolie. Het voordeel van hennep boven soja is dat het overal groeit en het altijd duurzaam wordt verbouwd. Er worden geen oerwouden voor gekapt.

4. Bevat veel omega vetzuren

Hennepolie wordt gewonnen uit hennepzaad en dat zit boordevol voedingsstoffen en goede oliën. Het is buitengewoon rijk aan twee essentiële vetzuren: linoleic acid (een omega 6 vetzuur), en alfa-linolenic acid (een omega 3 vetzuur).

Essentiële vetzuren heb je nodig voor allerlei processen in je lichaam, maar kun je zelf niet aanmaken. Lijnzaadolie en ook vette vis bevat veel essentiële vetzuren, alleen weer niet zo veel als hennepolie. En heb je weleens zalm door je yoghurt gedaan? Bah!

5. Bevat omega vetzuren in precies de juiste verhouding

Je hebt omega 3, omega 6 en omega 9 vetzuren nodig om vitaal en gezond te blijven. Maar omega vetzuren werken alleen goed als je ze in de juiste verhouding in je lijf hebt.

Wetenschappers zijn er nog niet helemaal uit wat de juiste verhouding omega 6 / omega 3 moet zijn, maar het lijkt erop dat 3:1 ideaal is. Duidelijk is overigens wel dat in ons Westerse voedingspatroon de verhouding helemaal scheef is, namelijk 20:1 en soms nog erger. Wetenschappers zijn het er over eens dat je daarmee allerlei gezondheidsrisico’s loopt, zoals een verhoogd risico op hart- en vaatziektes, kanker, infectieziektes en auto-immuunziektes.
3:1 lijkt een goede verhouding. En dat is precies de verhouding die je in hennepolie vindt. Ook de omega-9 verhouding is belangrijk. Omega 9 wordt vooral door het lichaam zelf wordt aangemaakt en wordt sterk beïnvloed door de omega 6/3-verhouding. Een tekort aan omega 3 of omega 6 compenseert je lichaam door meer omega 9 aan te maken. Is je omega 6/3-verhouding uit balans dan is ook je omega 9-verhouding uit balans.

Hennepolie: lekker verantwoord, lekker voordelig
De conclusie mag duidelijk zijn: hennepolie opnemen in je voedingspatroon is zo gek nog niet. Het is lekker en biedt een veelheid aan goede voedingsstoffen. Op zoek naar goede hennepzaadolie? Klik hier voor meer informatie.

13 comments

  1. J. Sattler

    Super informatief, net als andere artikelen van jullie. Super al die links naar voorgaande artikelen. Bedankt voor het delen van alle informatie!!!!

  2. Annalisa

    Deze misverstanden worden ook niet uit de wereld geholpen zolang je de termen ‘hennepolie’ en ‘hennepzaadolie’ door elkaar blijft gebruiken. Hennepolie wordt gemaakt van de hars en bevat een vrij hoog percentage THC. Daar word je dus wel high van. Hennepzaadolie wordt gemaakt van de zaden en bevat zo weinig THC dat je er niet high van wordt, ook niet van grotere hoeveelheden.

    Ik neem aan dat dit artikel over hennepzaadolie gaat!

    • Peter
      Author

      Hoi Annalisa,

      Dank voor je reactie en oplettendheid.
      In onze ogen is dit artikel uiterst genuanceerd en het doel is om het verschil tussen hennepzaadolie en hennepolie uit te leggen. Hennepolie wordt door veel mensen gebruikt als een verzamelnaam. Althans: bij Gezondmetpit krijgen we geregeld vragen over hennepolie terwijl mensen dan hennepzaadolie bedoelen. Veel mensen denken kennelijk dat hennepzaadolie hennepolie heet.

      Dit artikel legt dat verschil, denken wij, goed uit. In dit artikel vind je nog wat andere info over dit onderwerp. Misschien wil je daar ook even naar kijken? https://hennepweb.nl/hennepolie-een-paar-fijne-weetjes/

  3. Inette

    Ik heb een hoge bloeddruk waar ik medicijnen voor slik. Nu hoorde ik dat lijnzaadolie en hennepzaadolie beide goed zijn tegen hoge bloeddruk. Kan ik beide oliën tegelijk gebruiken b.v. in mijn yoghurt ‘smorgens en in welke hoeveelheid. En er zijn ook lijnzaadoliecapsules, hebben die dezelfde werking en hoeveel moet je daar dan van nemen?
    Veel vragen maar ik hoop dat jullie mij verder kunnen helpen.
    Vr.gr.

    • Peter
      Author

      Hoi Inette,

      Hartelijk dank voor je reactie en je vraag.

      Bij Gezondmetpit zijn we geen medische vraagbaak. Als je hennepolie gebruikt, dan kun je toe met één à twee eetlepels per dag. Voor zover we weten is hennepolie er niet in capsulevorm. Tegelijkertijd is het erg lekker (dit in tegenstelling tot lijnzaadolie), dus met de lepel nuttigen, door een smoothie of (soja)yoghurt mengen, of flinke scheuten over de sla sprenkelen: het wordt er allemaal lekkerder op.

      Probeer wel die hoeveelheid per dag binnen te krijgen. En als je je echt zorgen maakt over een hoge bloeddruk, raden we je altijd een bezoek aan je huisarts aan.

  4. Karin

    Ik heb fybromyalgie, artrose en een hoge reumafactor in het bloed.
    Nu kom ik steeds vaker tegen dat het gebruik van hennepzaadolie hiervoor positief werk.
    Hebben jullie hier al ervaringen mee?

    • Peter
      Author

      Beste Karin,

      Hartelijk dank voor je reactie. Hennepweb is geen medische website en wil geen medische adviezen geven omdat dat niet binnen onze competenties valt.
      Tegelijkertijd: hennepzaadolie kun je gerust proberen. Baat het niet, schaadt het niet – maar zie het vooral niet als laatste redmiddel. Misschien heb je er veel profijt van.

  5. Ellen

    Hallo,

    Kan deze olie ook je bloedstolling beïnvloeden?
    Dat is namelijk mij probleem een verhoogde kans op trombose.

    vriendelijke groet Ellen

    • Peter
      Author

      Hoi Ellen,

      Hartelijk dank voor je reactie. Bij een verhoogde kans op trombose is het beste advies dat we je kunnen geven om naar je (huis)arts te gaan.

      Of hennepolie je bloedstolling beïnvloedt is bij ons niet bekend.

  6. soraida

    Hallo,

    Ik heb al een paar jaar psoriases en kom er niet vanaf als ik veel zon word het steeds minder, kan ik zonnen en dan hennepzaadolie op me lichaam smeren zonder dat het erg is ? Of kan ik beter hennepolie gebruiken?

    Groetjes Soraida

    • Peter
      Author

      Hoi Soraida,

      Hartelijk dank voor je reactie. Als al eerder op dit blog vermeld: Hennepweb wil geen medische adviezen geven.

      Het lijkt erop dat sommige psoriasispatiënten baat hebben bij hennepzaadolie. Hennepzaadolie wordt gewonnen uit de zaadjes van de hennepplant en bevat veel goede stoffen zoals een ideale mix van onverzadigde vetzuren.

      Kun je laten weten of het je helpt?

  7. Marietje Lemmens

    Lieve Lezer,
    dat ik computeren kan
    dank je wel ,voor de uitwisseling en voor deze prachtige boodschappen
    ik ben 71 jaar en mag nog elke dag nieuwe dingen leren
    ik neem helmaal geen pillen, lees , zoek uit in de winkel en kook het zelf ,heerlijk
    zoals over voeding, super! en het is gratis , samen delen, dat vindt Marietje ook super
    ik word steeds jonger en gezonder,
    heb geen dokter nodig
    jullie geven mij een heel groot geschenk,
    Dank je Marietje

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *