Henneptofu, zo maak je dat – deel 2

Laatst maakte ik zelf henneptofu van hennepzaad. Superlekker! Het veganistische recept en de beschrijving vind je hier. Het was een erg geslaagde eerste poging. De henneptofu was makkelijk te maken en had een mooie, licht korrelige structuur. Hij was prima te bakken in een beetje zonnebloemolie. Bij ons thuis waren we er erg enthousiast over. Knapperig van buiten, zacht van binnen. En heerlijk van smaak – een beetje nootachtig. Heel wat beter dan die smakeloze sojatofu. Ik had beloofd dat ik zou blijven experimenteren voor de perfecte henneptofu. Zo wilde ik graag stremmingsmiddel proberen. Dat heb ik nu gedaan.

Henneptofu met calciumsulfaat

Tofu van soja wordt vrijwel altijd gemaakt met een stremmingsmiddel, meestal calciumsulfaat. Dat is een soort kalk, die ook wordt toegepast bij het brouwen van bier. Het calciumsulfaat heeft invloed op de structuur van de tofu.

Helaas geeft een klein aantal mensen aan dat ze er niet goed tegen kunnen, daarom liet ik het in mijn eerste poging achterwege. Zoals gezegd lukte de tofu prima zonder. Toch wilde ik het ook een keer mét proberen, al was het enkel om het verschil te proeven.

Waar koop je calciumsulfaat?

Bij voorkeur bij een winkel of webshop die calciumsulfaat voor voeding heeft. Ik las dat mensen het ook wel bij een hobbywinkel kopen, maar ik raad dit af: je weet nooit wat voor extra toevoegingen erbij zitten. Zit je ineens met lijm in je henneptofu…

Henneptofu: de voorbereiding

Henneptofu maak je van zelfgemaakte hennepmelk. Ook bij deze tweede poging gebruikte ik daarvoor 250 gram geschild hennepzaad en 5 deciliter water. (Zie voor de exacte bereidingswijze dit recept.) Ik bracht de melk aan de kook in een ruime pan. Intussen maakte ik een papje van 10 gram calciumsulfaat en drie eetlepels koud water. Dat roerde ik door de kokende hennepmelk. Bijna onmiddellijk kwam er stremsel bovendrijven.

Snel werken

henneptofu snel werkenIk had het idee dat het stremmingsproces nog veel sneller ging dan de vorige keer. De vorige keer kwam het stremsel beetje voor beetje bovendrijven – nu ging het razendsnel. Gelukkig had ik alle spullen al klaarstaan; ik kon het stremsel dan ook heel snel in de vorm scheppen. Wat ik erg verrassend vond, was dat er nauwelijks vocht in de pan overbleef. Bij de vorige poging zonder stremsel hield ik zo’n 3 deciliter hennepmelk over en nu niet meer dan een klein bodempje.

 

 

henneptofu mooie plak

Conclusie

De tofu leek met het calciumsulfaat meer samenhang te krijgen. Ik hoefde net wat minder voorzichtig te zijn met snijden en bakken. Hoewel de samenhang van de henneptofu beter was, had hij juist een zachtere bite.

Wat smaak betreft proefde ik geen verschil – het calciumsulfaat geeft geen bijsmaakje. Van de henneptofu maakte ik een lekkere curry met courgette, Thaise currypasta en kokosmelk. De versie mét calciumsulfaat heeft mijn voorkeur.

henneptofu in thaise curryEen volgende keer ga ik proberen nog meer smaak aan de henneptofu te geven. Ik houd je op de hoogte.

Owh!… Als je een currypasta gebruikt is niet altijd duidelijk of deze vegetarisch is. Heeft te maken met E-nummers bijvoorbeeld. Hier kun je checken welke pasta’s okay zijn als je vegatarisch wilt eten.

 Laat hieronder weten of het is gelukt

Ik heb al van volgers op Facebook gehoord dat ze een tofumal maken van RVS omdat die makkelijk is schoon te maken (die van mij is een houten wijnkist, gaat ook). Ik ben benieuwd naar jouw ervaringen met het maken van henneptofu. Laat het me hieronder in het commentaar weten! Ik geef altijd antwoord.

 

1 comment

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *