gezondheidsvoordelen van hennepzaad

De gezondheidsvoordelen van hennepzaad

De gezondheidsvoordelen van hennepzaad

Hennepzaad – en dan bedoel ik rauw hennepzaad – is een van de voedselschatten van Moeder Natuur. Het wordt ook wel een superfood genoemd. En dat is niet voor niets: hennepzaad biedt geweldige gezondheidsvoordelen. Maar wat zijn dan de gezondheidsvoordelen van hennepzaad? Hoeveel hennepzaad moet en mag je eten? En wat kun je er allemaal mee?

 

Het belangrijkste misverstand over hennepzaad

Er is veel onduidelijk over hennep. Het is een hardnekkig misverstand dat alle hennep hetzelfde zou zijn. Hennep die je kunt eten is compleet anders dan medicinale hennep of hennep uit de coffeeshop.

De hennep voor voeding bevat praktisch geen THC (de stof waar je ‘high’ van wordt). Je moet oneetbare hoeveelheden hennepzaadjes binnenkrijgen voor je ook maar iets van effect zou merken, maar tegen die tijd plof je zo’n beetje uit elkaar.

Want dat is het geval met hennepzaad: het geeft je snel een vol en voldaan gevoel. Dat heeft te maken met dat hennepzaad onder meer veel meervoudig onverzadigde vetzuren bevat en die zijn hartstikke goed voor je.

 

Hennepzaad is gezondheidsfood

Hennepzaad is een van gezondste plantaardige voedselbronnen die er bestaan. Het ondersteunt een optimale gezondheid:

  • het stimuleert gewichtsverlies
  • het geeft je meer energie
  • bevordert snel herstel van ziekte of letsel
  • verlaagt cholesterol en bloeddruk
  • werkt ontstekingsremmend
  • verbetert de bloedsomloop en het immuunsysteem
  • verbetert de bloedsuikerspiegel

 

Hoe kan het dat rauw hennepzaad zo goed voor je is?

Dat komt doordat hennepzaad een enorm arsenaal goede voedingsstoffen in zich heeft:

  • Omega 3 en omega 6 vetzuren in exact de goede verhouding van 3:1. Het vetgehalte in hennepzaad varieert van 29 tot 35%, daarvan is 92% meervoudigd onverzadigd (linolzuur, alfalinoleenzuur gammalinoleenzuur). Deze vetten zijn essentieel (je kunt ze niet zelf aanmaken) en ze zorgen ervoor dat tal van processen in je lijf goed verlopen.
  • Alle essentiële aminozuren, de bouwstenen voor eiwitten: alanine, arginine, asparaginezuur, histidine, isoleucine, leucine, methionine, fenylalanine en proline (onder meer daarom is hennepzaad zo veel gebruikt door vegetariërs en veganisten)
  • Hoge concentraties proteïne (eiwitten) die nagenoeg gelijk zijn aan het in bloedplasma aanwezige alfa-, bèta- en gammaglobuline: (anti)stofjes die o.a. het immuunsysteem ondersteunen en beschadigde weefsels herstellen.
  • Maar ook mineralen zoals ijzer, magnesium, calcium, kalium, zink, koper, fosfor en jodium, Vitamine E, C en B (B1, B2, B3 & B6) en anti-oxydanten.

 

Hennepzaad is glutenvrij

Dat is goed nieuws voor mensen met coeliakie of een glutenintolerantie. In hennepzaad (en ook hennepolie, hennepproteïne en hennepmeel) zit geen gluten.

 

Jij en hennepzaad: wanneer merk je de effecten?

De ene persoon reageert beter op hennepzaad dan de ander. Als je hennep of hennepzaad vast onderdeel gaat maken van je dagelijkse voedselinname en 2 tot 6* eetlepels hennepzaad per dag gebruikt, dan ga je daar resultaat van zien en voelen. Bij de een zal dit eerder het geval zijn dan bij de ander.

 

Hoe kun je hennep eten?

Hieronder een kleine verzameling van wat je allemaal met hennep kunt doen, qua eten. Lees vooral ook mijn (GRATIS) e-book ‘Koken met Hennep’ met tal van makkelijke en lekkere recepten. En als je nog meer inspiratie wilt moet je zeker naar dit artikel over hennepzaadjes gaan.

 

Hoe kun je hennepzaad gebruiken in de keuken?

Er zijn twee soorten hennepzaad: met en zonder schil. Je kunt ze allebei zo eten, al vind ik zelf de harde schilletjes van het ongepelde zaad niet lekker (ze gaan nogal tussen je tanden zitten, maar ze bevatten wel erg veel vezels).

 

Hennepzaad als basis voor hennepmelk

Een van de belangrijkste toepassingen van hennepzaad is dat je er makkelijk hennepmelk van kunt maken. Laat 6 eetlepels ongeschild hennepzaad een kwartier staan in 2 dl water. Dan flink blenden in de keukenmachine, zeven en je hebt heerlijke melk. Met geschild hennepzaad kan het ook, dan hoef je de zaadjes niet te weken en kun je het zeven achterwege laten.

Hennepmelk is ideaal als je een koemelkallergie hebt of als je niet van melk houdt. Het is lekker fris en smaakt een beetje nootachtig. Je kunt het zo drinken of je kunt het gebruiken voor gerechten waarbij je normaliter melk nodig hebt.

 

Henneppannenkoeken

Je kunt de hennepmelk bijvoorbeeld gebruiken om pannenkoeken mee te bakken. In plaats van water als je veganist bent – en henneppannenkoeken smaken PRIMA!

 

Henneproom

Met de hoeveelheden water kun je variëren; het komt niet zo nauw. Door minder water te gebruiken, wordt de room dikker. De dikkere room kun je gebruiken als basis voor tal van smeerseltjes (ik zeg: verse tuinkruiden en knoflook!).

 

Hennep zure room

Als je citroensap toevoegt aan de dikkere room, krijg je een soort zure room. Die kun je gebruiken zoals je zure room zou gebruiken, bijvoorbeeld bij een veganistische wrap.

 

Henneptofu

Als je (net als ik) niet van tofu van soja houdt, is dit artikel over tofu een regelrechte aanrader.

 

gezondheidsvoordelen hennepzaad crackerCrackers van hennepzaad

Dit is een favoriet bij ons thuis: makkelijk te maken en knapperig lekker. In het gratis kookboek beschrijf ik twee manieren om crackers te maken. Het is echt supersimpel om te doen, misschien een kwartier werk (de oven doet de rest):

 

 

Henneptraktatie voor je kids

Meer over wat je met hennepzaad kunt doen vind je in dit artikel, maar deze laatste tip wil ik je niet onthouden. Moeders met kinderen op de basisschool lopen tegen het probleem aan. Als kinderen jarig zijn willen ze trakteren. Dat hoort er bij, alleen lijkt het wel of de traktaties elk jaar mooier, groter, vetter moeten zijn.

En dan nog tegen elkaar opbieden ook, ‘want Merel had vorige week chips getrakteerd dus moet ik ook chips’… Met deze tip maak je zelf de meest wonderlijke traktatie ooit – waarover nog lang wordt nagepraat:

  • boor het klokhuis uit een appel
  • snijd hem in dunne plakken (besprenkel met citroensap tegen het verkleuren)
  • besmeer de plakken met henneppasta (pindakaas kan ook)
  • bestrooi de helft van de plakken met hennepzaad
  • druk steeds een bestrooide en niet-bestrooide plak tegen elkaar

Het ziet er ongeveer zo uit:

gezondheidsvoordelen hennepzaad appel sandwich

Hennepolie

Hennepolie wordt gewonnen uit hennepzaad. Let er op dat je hennepolie neemt die koudgeperst is. Hoge verhitting van de olie is funest voor de voedingsstoffen. Als je olie hebt waarbij de olie via een procedé met warmte wordt gewonnen, bevat het minder voedingsstoffen.

Hennepolie dus: je gebruikt het zoals je ook een goede olijfolie zou gebruiken, behalve dan het bakken. Je gebruikt het over pizza, over rauwe groente, als basis voor een sladressing of door je ontbijtsmoothie. Je kunt hennepolie ook gebruiken als ingrediënt voor oil pulling.

Oil pulling is een manier om je lichaam te detoxen. Het is een eeuwenoude techniek die de laatste jaren populair is geworden. Ikzelf doe niet aan oil pulling, maar ik kan je wel vertellen hoe je het doet. Je neemt een eetlepel hennepolie (of sesamolie) in je mond en daarmee spoel je gedurende 15 minuten. Daarna spuug je de olie uit (NIET DOORSLIKKEN). Het idee is dat bacteriën die via de mond in je bloed zouden komen, nu het lichaam verlaten. Overigens is er weinig wetenschappelijk bewijs voor het nut.

 

Henneppasta

De hennepzaadjes met schil kunnen worden vermalen. Met toevoeging van extra hennepolie ontstaat dan een vettige, smeuïge substantie die een beetje de dikte en structuur heeft van pindakaas. Maar met de smaak van hennepzaad!

Daarmee kun je leuke en lekkere dingen doen. Je kunt de pasta smeren op een (zelfgemaakte) cracker of boterham. Of gebruik het als  vervanger voor boter in koekjes en gebak.

 

Henneppasta in dadels

De pasta kun je ook perfect gebruiken om dadels mee te vullen. Je ziet op feestjes en borrels wel eens dadels gevuld met room of roomkaas. Maar vul ze eens met henneppasta. Superlekker! En je hebt een conversation piece, wat betreft de hennep.

 

gezondheidsvoordelen hennepzaad smoothieHennepproteïne

Als de olie uit de zaadjes is geperst, zit wat er overblijft nog vol moet goede voedingsstoffen. Zo zitten er nog altijd onverzadigde vetzuren in – weliswaar minder dan in hennepolie, maar het zit er in. Door deze restsubstantie te laten drogen en te vermalen ontstaat hennepproteïnepoeder. Dat zit boordevol eiwitten (proteïne). Het bevat alle essentiële aminozuren.

Ik heb geen recepten voor hennepproteïne, behalve dan dat ik het gebruik door smoothies. Je kunt het uiteraard ook door je yoghurt roeren.

 

Hennepmeel

Door de hennepzaden (met schil) te pletten en te vermalen ontstaat hennepmeel. Dat is glutenvrij – hennep bevat geen gluten. En da tis meteen ook een probleempje: gluten zorgen voor binding van deeg. Geen gluten, geen binding, geen mooi samenhangend deeg.

Gelukkig is daar een goede oplossing voor, meerdere zelfs. Heb je geen glutenallergie, maar wil je gewoon hennepmeel gebruiken, vervang dan ongeveer een kwart van het gewone meel voor hennepmeel.

Wil je een glutenvrij brood bakken, combineer het hennepmeel dan met boekweit- of rijstmeel en gebruik arrowroot of xantaangom voor extra binding van het meel.

Hennepmeel leent zich goed om brood mee te bakken. Of pizza. Of gebak. Of koek. Je kunt het zelfs bijmengen bij pannenkoekenmeel.

 

Hoe eet jij hennep of hennepzaad?

Ik bevind met met hennep in goed gezelschap. Er wordt steeds vaker naar gezocht en er is zelfs een heuse wikipediapagina over hennepvoeding. Ik merk dat steeds meer mensen hennep en hennepzaad willen toepassen in hun dagelijkse voeding. Jij ook? Ik ben benieuwd hoe jij hennep gebruikt. Wat voor gerechten je maakt. Daar ben ik heel nieuwsgierig naar. En ik zou het fijn vinden als mensen elkaar kunnen inspireren.

Daarom nodig ik je uit hieronder op te schrijven hoe jij graag hennep eet. Of misschien wil je op de Facebookknop hieronder klikken… Alvast bedankt!

6 comments

  1. Conny

    Hennep, mmmm! Mijn nieuwe verslaving 😉
    Elke ochtend gaan er 2 eetlepels hennepzaad door mijn ontbijt-yoghurt. Ik strooi ook graag wat door een salade. En ik heb sinds kort een pak hennepmeel in huis, daar bak ik een heerlijke spinazie-socca mee (kikkererwtenmeel gemengd met hennepmeel). Je kunt het recept vinden op mijn blog con-serveert.

    • Cees
      Author

      Beste Ranson,

      Dankjewel voor je reactie. In de hennep die je kunt eten zitten geen verboden stoffen.

      En het lijkt me ook dat wielrenners en andere sporters niet echt baat hebben bij wiet – je wordt er sloom van.

  2. frida

    jammer dat hennep zo duur is (zo veel kost is het eigenlijk), want anders had ik het graag bij je gekocht. Nu heb ik met de hennep van de aldi een cheesecake gemaakt. Vanavond proeven!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *