gezonde snack voor kinderen

17 gezonde hennepsnacks voor je kids (en jij mag er ook van pikken)

“Gezonde snacks met hennep? Ben je helemaal gek geworden dat je kinderen aan de hennep…?!”

Ho ho, rustig. Van hennep die je kunt eten word je niet high. Maar hennep is wel beregezond. Alle reden dus om je kinderen hennep te laten eten. Nu is er met kinderen soms een klein probleempje wat eten betreft: “ik lust het niet”. Hoe los je dat op? Met gezonde snacks. Met hennep. Je kids vinden het heerlijk – en zo niet dan eet je het lekker zelf op.

 

Gezonde snacks met hennep

Met deze 17 gezonde hennepsnacks krijg je elk kind van elke leeftijd zover om hennep te eten. De recepten voor deze gezonde snacks vind je hieronder. Ze zijn erg eenvoudig om te maken. Om de eetlust en trek bij je kinderen te vergroten is het een goed idee om de gezonde snacks samen te maken – altijd leuk om met je kids samen iets te doen in de keuken. Het zijn trouwens stuk voor stuk vegetarische recepten (en vaak tref je ook een veganistisch recept).

 

17 gezonde hennepsnacks voor kids

 

gezonde snacks hennep1. Appelsandwiches

Boor het klokhuis uit een appel en snijd hem in dunne plakken. Besmeer de plakken met zonnebloempasta (of pindakaas). Bestrooi de helft van de plakken met hennepzaad. Druk steeds een bestrooide en niet-bestrooide plak tegen elkaar.

 

 

fudge g2. Suikervrije fudge

Hak gewelde gedroogde abrikozen, vijgen, dadels in stukjes, of neem gewelde rozijnen. Pureer samen met een gelijke hoeveelheid hennepzaad en vorm kleine balletjes van de massa. Rol eventueel nog door wat hennepzaad of – ook lekker! – geraspte kokos. Ook lekker om uit te delen op school!

 

3. Bleekselderijbootjes

Blend 125 gram hennepzaad met een halve deciliter water en wat citroensap. Breng op smaak met zout. Snijd stengels bleekselderij in stukken van 5 centimeter en vul de holle kant met de room. Hak wat noten en druk de stengels er met de roomkant in.

 

4. Gespikkelde broodstengels

Maak broodstengels volgens je favoriete recept en rol er lange dunne stengels van. Haal door hennepzaad en bak in oven.

 

5. Rauwkost met komkommerdip

Blend 125 gram hennepzaad met een halve deciliter water. Snijd een halve komkommer in de lengte doormidden en verwijder de zaadlijst. Rasp, laat uitlekken in een zeef en roer door de room. Breng op smaak met zout en fijngehakte munt. Geef als dipsaus bij rauwkost.

 

gezonde snack6. IJssmoothie

Hoe simpel kan een gezonde snack zijn! Deze verfrissende ijssmoothies maak je met bevroren fruit. Blend een paar lepels hennepzaad met wat water tot melk. Doe er bevroren fruit bij (zelf ingevroren of van de supermarkt) en crush tot een smeuïge massa. Doe in glazen.

 

7. Hennepmelk met meloen

Maak hennepmelk van 125 gram hennepzaad en 2 deciliter water. Snijd een halve galiameloen in stukjes en blend mee. Schenk in hoge glazen en geef er een rietje bij. Ook lekker in een beker mee naar school.

 

8. Voedzame fruitsalade

Maak een frisse fruitsalade af met een handvol hennepzaad. Een gezond en smakelijk tussendoortje, en genoeg energie voor een inspannende schooldag.

 

9. Miniquiches

Maak eenpersoonsquiches met kaas en kerstomaatjes. Bestrooi met hennepzaad voordat je ze in de oven doet.

 

10. Bananenlolly

Pel een banaan en snijd hem doormidden. Steek in beide helften een ijslollystokje in en besmeer licht met zonnebloempasta. Wentel door hennepzaadjes.

 

11. Sandwich met hennep-avocadospread

Pureer een avocado met hennepzaad. Smeer op een volkoren boterham, versier met tuinkers en dunne plakjes radijs.

 

12. Dadel-notenbars

Pureer 100 gram dadels met 125 gram hennepzaad en 2 eetlepels water. Druk de massa in een rechthoekige vorm en laat opstijven in de koelkast. Snijd in twaalf repen, verpak die elk in een stukje bakpapier.

 

13. Bananen-havermoutmuffins

Meng in keukenmachine: 225 gram havermout, 250 ml Griekse yoghurt, 2 eieren, 2 eetlepels honing, 1 eetlepel bakpoeder, 1 eetlepel sesamzaad, de inhoud van een vanillestokje en 2 rijpe bananen in stukjes. Doe het beslag in vormpjes, en bak 15-20 minuten op 175 ºC.

 

14. Hartige spinaziemuffins

Laat twee flinke handen spinazie slinken in een pan. Laat afkoelen, knijp uit en hak fijn. Meng met 3 eieren, 3 eetlepels hennepzaad, 2 eetlepels geraspte kaas en peper naar smaak. Doe in muffinvormpjes en bak een kwartier in een voorverwarmde oven van 175 ºC.

 

15. Fruitijsjes

Pureer in een blender 125 gram hennepzaad met een deciliter water. Doe er 150 gram verse vruchten bij en laat nog even draaien. Doe de massa in ijsvormpjes en laat bevriezen.

 

16. Wraps

Maak henneproom door 125 gram hennepzaad te pureren met een halve deciliter water en kruiden naar smaak. Besmeer tortilla’s dun met de room, beleg met wortelreepjes, plakjes radijs en alle andere dingen die je kind lekker vindt. Rol op, snijd doormidden.

 

SONY DSC17. Bananenbrood (glutenvrij)

Met een sneetje van dit lekkere zoete bananenbrood kan je kind er weer een hele middag tegenaan. Zonder gluten. Download voor het recept mijn gratis e-boek.

 

 

 

Iedereen aan de hennep!

In mijn overtuiging zou de wereld er een stuk beter uitzien als meer mensen hennep zouden eten. Het is niet alleen beter voor de wereld, het is ook beter voor jezelf. En het mooie van hennep, vind ik: er hoeven geen oerbossen voor gekapt te worden, zoals met soja. Terwijl hennep wel omega-3 en omega-6 vetzuren levert in precies de juiste verhouding. En proteïne met alle essentiële aminozuren. En nog tal van andere goede voedingsstoffen.

Iedereen aan de hennep dus, bijvoorbeeld met deze gezonde snacks. Je kunt er niet vroeg genoeg mee beginnen.

 

Deel dit bericht

Hieronder zie je een Facebook-icoontje. Als je daar op klikt, komt dit bericht over gezonde snacks met hennep op je Facebookpagina te staan. Wil je dat alsjeblieft voor me doen, op de icoontje klikken? Daar wordt de wereld weer een stukje beter van.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *