Eiwittekort, hoe vul je dat aan?

Groot probleem voor mensen die geen vlees of vis (of andere dierlijke producten) eten: hoe vul je het beste je eiwittekort aan? Als je een vegetarische of veganistische levensstijl hebt krijg je minder of geen dierlijke eiwitten binnen. Je hebt een alternatief nodig in de vorm van plantaardige eiwitten. Maar die moeten dan wel lijken op de dierlijke variant. En het moet je niet teveel moeite kosten om ze tot je te nemen. Anders dreigt eiwittekort.

Kun je met soja eiwittekort aanvullen?

Ja. Veel veganisten eten sojaproducten. Die zijn veelzijdig te gebruiken en bevatten eiwitten die sterk lijken op de dierlijke variant. Aan soja kleven echter ook nadelen. De teelt en productie van soja zijn vaak niet biologisch. Bovendien is het soms genetisch gemanipuleerd.

Soja groeit niet in alle omstandigheden. Het heeft warmte nodig en vocht. Vaak wordt er tropisch regenwoud voor gekapt. In die zin is soja niet goed voor het milieu. Het is zelfs een regelrechte bedreiging. Veganisten vragen zich wel af of het eten van soja niet net zo slecht is voor dieren als het eten van dieren zelf…

Kun je met hennep je eiwittekort aanvullen?

Ja. Weliswaar is hennep een minder bekende eiwitleverancier, maar hennepeiwitten (proteïne) lijken ook sterk op de dierlijke eiwitten en hennep heeft een heel hoog eiwitgehalte.

Hennepteelt is wel goed voor het milieu

Een groot voordeel van hennep boven soja is dat hennep vrijwel overal geteeld kan worden. Er worden geen oerwouden voor gekapt. Van die hennep wordt vervolgens van alles en nog wat gemaakt: touw, kleding, papier. En natuurlijk voeding. Die komt dan vooral uit de zaadjes.

Hennepproteïnepoeder bevat heel veel eiwitten en is ideaal om je tekorten aan te vullen. Vegetariers mengen het door de yoghurt (een flinke eetlepel). Voor veganisten en andere lekkerbekken hebben we hier een veganistisch recept voor de perfecte powersmoothie. Maken, drinken en je hebt de komende uren volop energie (en je vult je eiwitten op een perfecte manier aan).

Ingrediënten
1 à 2 porties fruit, bijvoorbeeld banaan, appel, bessen, kiwi
200 ml hennepmelk
2 el agavesiroop of rietsuiker
2 el hennepolie
2 el hennepproteïne

Bereiden
Meng alle ingrediënten in een blender en laat 2 minuten draaien op hoogste stand. Lekker en gezond als ontbijt, tussendoortje of lunch.

2 comments

  1. Jiska

    Je kunt soja het beste mijden omdat er fyto-oestrogeen in zit. Dit verstoort je hormoonhuishouding met alles gevolgen van dien (oa verminderde vruchtbaarheid).

    • Peter
      Author

      Hoi Jiska,

      Hartelijk dank voor je reactie. Ongetwijfeld zitten er nog meer nadelen aan het gebruik van soja. Feit is dat soja veel eiwitten levert. Maar ook dat er complete (oer)bossen voor de verbouw van soja moeten wijken. Voor hennep is dat beslist niet het geval. Dat speelt, denken wij, óók een belangrijke rol in de overweging van veel bewuste fijnproevers.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *