cholesterol verlagen zonnebloemen

Cholesterol verlagen op een lekkere manier

“Je cholesterol verlagen is geen overbodige luxe.” Onzin. “Cholesterol heb je nodig voor bepaalde lichaamsfuncties.” Klopt. Hoe zit dat nou met cholesterol? En wat is de rol van zonnebloempasta?

Moet jij je cholesterol verlagen?

Over cholesterol bestaat nogal wat verwarring. Natuurlijk, je weet dat een té hoge cholesterol slecht voor je is. Vooral in relatie tot hart- en vaatziektes. Cholesterol verlagen dus.

Maar het lastige is dat je zelf niet één-twee-drie in de gaten hebt of je cholesterol in orde is – of niet. Wist je dat 35% van de volwassenen in Nederland een verhoogde cholesterol hebben? Vaak zonder het te weten hebben ze iets onder de leden wat kan leiden tot hart- en vaatziektes. Maar dat is als je cholesterol erg hoog is. Wanneer je cholesterol licht verhoogd is, dan kun je zelf je cholesterol verlagen. Hoe? Door eerlijk en kritisch te kijken naar wat je eet. En je voedingspatroon aan te passen.

Dat is een veel beter scenario dan de gang naar je huisarts die dan in veel gevallen medicijnen voorschrijft. Over de huisarts ben ik trouwens bloed serieus – daarover later meer.

Wat doet cholesterol precies?

Cholesterol heb je van nature in je lijf. Je kunt grofweg stellen dat 70% van deze vettige stof door je lichaam wordt aangemaakt. De rest krijg je binnen via je voeding.

Zonder cholesterol kun je niet leven. Het wordt gebruikt als bouwstof voor je zenuwstelsel en je hebt het nodig voor de opbouw van lichaamshormonen, gal en lichaamscellen.

cholesterol verlagen ader dichtgeslibdHeb je meer cholesterol dan je nodig hebt, dan blijft het teveel simpelweg in je bloedbaan aanwezig. Waar het vervolgens kan neerslaan tegen de wand van je (slag)aders. Gebeurt dat in grote mate, dan slibben je aderen dicht. Nu snap je waar dat van hart- en vaatziektes vandaan komt: een te hoge cholesterol verhoogt de kans op een hartaanval of een hersenbloeding, om maar wat te noemen. Je cholesterol verlagen als deze te hoog is, is goed voor je lijf.

 

Het transport van cholesterol door het lichaam

Om het allemaal nog wat complexer te maken: er bestaan twee soorten cholesterol – HDL en LDL. Het is ideaal als deze twee in evenwicht zijn.

HDL en LDL bestaan uit de cholesterol verbonden aan een eiwit. Op die manier kan het door het bloed worden getransporteerd. De combinatie van cholesterol met het eiwit heet een lipoproteïne.

HDL staat voor Hoge Dichtheid Lipoproteïne, LDL staat voor Lage Dichtheid Lipoproteïne.

Hoge Dichtheid Lipoproteïne (HDL)

HDL cholesterol is goed voor je gezondheid, LDL is slecht voor je. HDL kan de slechte cholesterol die in je bloed zit meenemen naar de lever. Daar wordt het afgebroken om vervolgens het lichaam op een natuurlijke wijze te verlaten.

HDL beschermt je lichaam tegen de slechte soort cholesterol, LDL. Zie het als een natuurlijk mechanisme dat hart- en vaatziektes kan helpen voorkomen.

Lage Dichtheid Lipoproteïne (LDL)

Als je je druk maakt over je cholesterol, als mensen het hebben over een te hoge cholesterol en de gevolgen ervan, dan hebben ze het over LDL.

Deze brengt cholesterol van de lever naar de rest van het lichaam en kan zich hechten aan de wand van de bloedvaten. Vooral als er kleine beschadigingen zijn aan zo’n bloedvaat, kleven ze heel makkelijk vast.

Beschadigingen? denk je misschien… Aders kunnen beschadigd zijn door een hoge bloeddruk, roken en bijvoorbeeld ouderdom.

Doordat LDL tegen de binnenwanden van de aders kleeft, slibben die uiteindelijk dicht. Dat gaat stapje voor stapje. Het bloed kan steeds slechter door de aderen stromen, steeds meer LDL hecht zich vast, het bloed stroomt nog slechter en LDL hoopt zich op, op dezelfde plaats.

Gezond eten, voldoende bewegen

Om een goede cholesterolbalans te hebben, is het beste wat je kunt doen je leefstijl aanpassen. Gevarieerd en gezond eten, voldoende bewegen zorgen er al voor dat je LDL op natuurlijke wijze wordt verlaagd (en eventueel het HDL wordt verhoogd).

Het is belangrijk om de balans tussen beide soorten in balans te hebben. De makkelijkste manier is om de slechte LDL te verlagen. Het gezonde HDL verhogen is veel lastiger.

Wat doen fytosterolen of plantensterolen?

Als je je afvraagt waar die zonnebloempitten blijven: ze komen er zo aan!

Want hoe kun je je slechte cholesterol tot staan brengen en verlagen? Juist, door voeding te eten waarin veel fytosterolen zitten. Fytosterolen zijn plantaardige stereolen ofwel plantenserolen. Een groep cholesterolachtige stoffen die voorkomen in celmembranen van bepaalde plantensoorten zoals pitten, noten en zaden. *

Plantensterolen werken zelfs zo goed bij het verlagen van het slechte LDL-cholesterol dat fabrikanten het uit bijvoorbeeld zonnebloempitten winnen en dat toevoegen aan hun margarines. Die krijgen dan het etiket ‘cholesterol verlagend’.

Plantensterolen lijken wel wat op cholesterol als je naar de structuur kijkt en het gedrag in het lijf. Het verschil is dat plantensterolen niet in de bloedbaan kunnen worden opgenomen. Het gevolg is dat een er laagje ontstaat in de darmen, zodat slechte LDL uit je voeding niet in het bloed opgenomen wordt.

Door dagelijks minimaal 1,5 à 2,5 gram binnen te krijgen, kun je in 3 weken tijd je LDL-gehalte verlagen met wel 10%. Het is goed om te weten dat plantensterolen geen effect hebben op de goede cholesterol, HDL. Het is ook goed om te weten dat verzekeringsmaatschappijen bepaalde margarines van fabrikanten vergoeden, als je je cholesterol moet verlagen.

Want een ‘normaal’ voedingspatroon biedt onvoldoende plantensterolen. Wil je bijvoorbeeld 2 gram plantensterolen binnenkrijgen, dan moet je iets van 50 porties broccoli eten. Met plantensterolen verrijkte margarine kan dan helpen.

Plantensterolen zijn goed om je slechte cholesterol te verlagen. Maar meer dan 3 gram plantensterolen per dag heeft helemaal geen effect.

Waarom geen plantensterolen zo uit de natuur?

cholesterol verlagen zonnebloempastaMooi natuurlijk dat er producten bestaan die verrijkt zijn met plantensterolen. Dan kun je gewoon eten en tegelijkertijd aan je cholesterol werken.

Ikzelf heb daar een probleempje mee. Fabrieks’boter’ is sowieso niet mijn ding. Maar wist je dat fabrikanten hun plantensterolen voornamelijk winnen uit zonnebloempitten? Dan kun je3 beter iets met zonnebloempitten eten – heb je de rest van de goede stoffen er ook bij.

Zonnebloempitten, hofleverancier van cholesterolverlagend plantensterol

Als je 100 gram zonnebloempitten eet (of zonnebloempasta) dan krijg je 270 tot 290 mg plantensterolen binnen. Plus tal van andere goede stoffen zoals mineralen, vezels en omega 3 en omega 6.

Met die zonnebloempasta kun je trouwens veel meer doen dan je boterhammetje of crackertje besmeren (hoewel dat erg lekker is).

In mijn ochtendsmoothie doe ik steevast twee eetlepels zonnebloempasta (plus een sinaasappel, twee vijgen en een handje havervlokken).

Plantensterolen ook in hennep, amandelen en abrikozen

Zonnebloempitten, zonnebloempasta en -olie… best lekker. Nog lekkerder is het als je kunt variëren en gelukkig heb ik ook amandelpasta, abrikoospitpasta en walnootpasta.*

*Helaas ben ik gestopt met zonnebloempasta.

Cholesterol verlagen met omega 3

Bij een normale cholesterol wordt 800 mg plantensterolen per dag aanbevolen om het cholesterol in balans te houden. Dat betekent 300 gram zonnebloempasta. Heb je een verhoogd cholesterol dan wordt 1500 mg plantensterolen per dag aanbevolen. Ofwel bijna 600 gram zonnebloempasta.

Gelukkig is er nog een component die helpt slechte cholesterol verlagen en dat is omega 3. Dat zit in zonnepitjes, maar ook in hennep, amandel, abrikoospitten en walnoten.

Omega 3 vetzuren verminderen de aanmaak van vetten in de lever. Op die manier verlagen ze het vetgehalte in het bloed en dat is er de reden van dat ze behoren tot de (genees)middelen die cholesterol verlagen.

Maar veel lekkerder (en in mijn ogen beter voor je) is als je lekker veel noten en pitten en zaden eet.

Ga naar de dokter als je twijfelt

Het is een kwestie van lange adem. Het is niet zo dat als je nu met een omega 3-rijk dieet gaat beginnen dat je dan binnen een paar weken van je hoge cholesterol af bent. Dat heeft wat meer tijd nodig.

Het is goed om langzaam maar zeker je eetgewoontes aan te passen en steeds meer henneppasta en hennepzaadjes, walnootpasta, amandelpasta en zonnebloempasta in je dagelijkse eetpatroon op te nemen. Op die manier kun je lekker eten en toch je cholesterol verlagen.

Mocht je twijfelen aan je gezondheid, aan je cholesterol, aan hoe je er wat aan kunt doen: ga naar je huisarts. Dat is de aangewezen persoon die iets met je klachten kan doen.

Deel dit bericht

Dat stellen je vrienden op prijs. Als jij dit een waardevol artikel vindt, als je iets geleerd hebt over cholesterol verlagen en hoe je dat doet, klik dan op het Facebooksymbooltje hieronder. Dan kunnen je FB-vrienden ook leren hoe ze hun cholesterol beter in de hand kunnen houden.

*Bronnen: Wikipedia

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *