amandelen gezond

Amandelen gezond? Ja, amandel is goed voor je – en erg lekker

Amandelen gezond? Jazeker: amandelen hebben een goede invloed op je gezondheid. Dat is niet alleen gebleken uit nieuw wetenschappelijk onderzoek. Nee, ze wisten het zo’n 5000 jaar geleden in India al. Wat zijn de gezondheidsvoordelen van amandelen? En zijn er geen andere manieren van amandelen eten?

amandelen gezond sterAmandelen gezond maar ook lekker

Amandelen worden veelvuldig toegepast in talloze gerechten. Deze bijzondere pit wordt zowel hartig als zoet toegepast. Marsepein van echte amandelen is niet te versmaden. En geroosterde amandelen met wat zout… yammie! Of geschaafd over tal van warme gerechten…

Amandelen bevatten veel goede vetten

Amandelen bevatten veel olie. Die kun je eruit halen door de amandelen te persen, het liefst koud zodat de goede stoffen bewaard blijven.

De olie bevat veel gezonde vetten – daarover vertel ik je zo iets meer. Want het is belangrijk om te weten dat je amandelen niet aldoor de hele dag hoeft te eten. Misschien vind jij dat niet lekker. Heb je een hekel aan die schilletjes tussen je tanden.

Gelukkig kun je amandelen ook vermalen. Dan krijg je een smeuïge pasta. Amandelpasta is er in twee soorten: van rauwe amandelen en van geblancheerde. Van die laatste soort is het velletje eraf zodat een mooie witte pasta ontstaat – die helaas niet geschikt is voor een raw food dieet.

En het is Z*A*L*I*G! Kijk maar hier, dan hoor je het ook van een ander.

Amandelen gezond amandelpasta

 

Amandelen, dat is smullen van sterolen

Amandelen zijn rijk aan plantensterolen. Die hebben een gunstig effect op het cholesterolgehalte van het bloed. Sterolen worden zelf nauwelijks opgenomen door het lichaam. Het mooie van deze stoffen is dat ze de opname van cholesterol vanuit de darmen tegengaan. Van één van de typen sterolen – bèta-sitosterol – vermoedt men dat het de symptomen van een vergrootte prostaat bestrijdt.

Vitamine E (en meer!)

Daarnaast bevatten amandelen veel  vitamine E, in een vorm die makkelijk door het lichaam wordt opgenomen. Ook bevatten ze proteïnes, voedingsvezels, omega 3 vetzuren en onverzadigde vetzuren. Ze bevatten weinig koolhydraten. De koolhydraten die het bevat bestaan voornamelijk uit vezels. Ook goed om te weten. Hier vind je meer over de voedingswaarde van amandel.

Hoe gebruik je amandelpasta?

Zowel de rauwe als de geblancheerde amandelpasta kun je in tal van gerechten en recepten gebruiken, zowel zoet als hartig. Op deze website heb ik bijvoorbeeld deze recepten gepubliceerd:

Maar je kunt bijvoorbeeld ook amandelpasta door je vanille-ijs mengen. Of zo’n potje gewoon zo leeglepelen. Of gebruiken als smaakversterker van bepaalde groenten, bijvoorbeeld op gegrilde wortel.

 

Wil je meer weten over de gezondheidsvoordelen van amandelen?

Er is op internet veel verschenen over de gezondheidsvoordelen van amandelen. Je moet vooral niet alles geloven wat ze zeggen en afgaan op die zaken die wetenschappelijk onderbouwd zijn. Althans: dat is mijn advies aan jou.

Hieronder een selectie van belangrijke en betrouwbare bronnen die je kunt raadplegen als je meer wilt weten over deze rijke pitten en de invloed op je gezondheid:

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *