zonnebloempitten

Zonnebloempitten zijn lekker, maar hoe gezond zijn ze?

Zonnebloempitten zijn zo gewoon dat je bijna vergeet hoe waardevol ze voor je zijn. Als je kijkt naar de voedingswaarde van zonnebloempit dan zie je dat ze prima eigenschappen hebben.

Hoe eet je zonnebloempitten?
Op verschillende manieren. Je kunt ze gewoon eten, maar in Nederland is dat niet zo gebruikelijk. In landen rond de Middellandse zee, de Verenigde Staten en bijvoorbeeld Mexico is het een heel normale snack, vooral licht gezouten. De pitten worden ook gebruikt in brood. Ze zijn een tikkie pittig en rijk aan vezels en onverzadigde vetzuren.

Bij Hennepenco.nl vind je een excellente zonnebloempastaDie wordt verkregen door zonnebloempitten, die van zichzelf veel vet bevatten, te vermalen.

De geschiedenis van de zonnepit<
Zonnebloemen worden al duizenden jaren verbouwd om hun pitten, van oorsprong werd dit gedaan door de indianen in Zuid-Amerika (Peru) en Mexico. De Spanjaarden brachten de pitten  rond 1500 naar Europa. Maar het waren de Russen die in de 19e eeuw op het idee kwamen er olie uit te persen. Sindsdien wordt de plant massaal verbouwd, over een groot deel van de wereld.

De formidabele eigenschappen van zonnebloempasta
Zonnebloempasta en zonnebloemolie bestaan voornamelijk uit linolzuur, oliezuur en palmzuur. Het wordt veel gebruikt voor de productie van margarine, maar je vindt het ook terug in de keuken. Goede, koud geperste olie is erg lekker en biedt grote gezondheidsvoordelen. Het heeft een gunstige invloed op een hoog cholesterolgehalte. Het verbetert de conditie van de aderen.

Waar gebruik je zonnebloempasta voor?
Zonnebloempasta (eigenlijk: zonnebloempitpasta) kun je gebruiken als vervanger voor boter of margarine. Maar het is ook de basis voor een dressing voor je sla. Je kunt het gebruiken om kruiden, knoflook zout en peper door te mengen, zodat je een lekker smeerseltje krijgt. En je kunt een flinke klont op warme groente doen, in plaats van boter.

Een mooie eigenschap van zonnebloemolie is dat het hoge temperaturen kan verdragen en dat je er in kunt frituren.

Wat je er ook mee doet, je zult verbaasd zijn over de lekkere smaak. De goede eigenschappen krijg je op de koop toe.

4 comments

  1. cindy

    ik zit met een vraag waar ik al lang mee worstel.
    ik eet elke dag een eetlepel zonnebloempitjes. maar hoe zit het met het linolzuur, dat blijkt ongezond te zijn als je er te veel van eet??
    ik eet n. ook pompoenpitjes, abrikozenpitjes,sesamzaad, lijnzaad en tarwekiemen.

    • Peter
      Author

      Hoi Ciny,
      Dan moet je veel ‘knagen’. Net zo makkelijk (en minstens zo lekker!) is als je er pasta’s van neemt. Van Gezondmetpit natuurlijk :)

  2. Petra

    Vraagje: ik lees wel in recepten (meestal salades) dat je zonnebloempitten zachtjes moet roosteren. Is dit nodig (b.v. zoals bij pijnboompitten, omdat anders de schildklierfunctie geremd wordt), of doet het de smaak versterken, of anderszins?
    Petra

    • Peter
      Author

      Hoi Petra,

      Het is inderdaad het lekkerst om de pitjes eerst even te roosteren. Het schilletje wordt dan wat zachter, losser, malser. Dat geldt ook voor andere pitten, zoals pompoenpitten.

      Met het verwarmen van de pitten gaan ook de goede eigenschappen (deels) verloren, al kunnen zonnebloempitten wel wat hebben.
      Over je gezondheidsvraag: het is absoluut zo dat verantwoorde voeding bijdraagt aan je welzijn en gezondheid. Maar indien je klachten hebt (bijvoorbeeld aan je schildklier) dan raden we je altijd aan om contact op te nemen met je (huis)arts.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML-tags en -attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>